10/25/10

~hatiku berbisik~

bismillahhirrahmanirrahim.....
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha penyayang...

subhanallah,alhamdulillah,allahuakbar......(zikir la selalu)

minggu exam hampir tiba....
semua makin berhempas pulas pulun mane2 yang tertinggal....
moga2 ilmu yang diperolehi diberkati oleh Allah agar ilmu itu dpt mjd manfaat kepada diri,keluarga,agama,bangsa dan negara....insyaAllah

baru beberapa minit tadi ibu aku call...
YA Allah, satu lagi nikmat yang tidak terhingga Kau berikan padeku...
suara ibu masih lagi diizinkan utk aku mdgr...

ibu seperti ibu2 di atas muka bumi Allah ini bertanya khabar kpd anaknya...
melepaskan rindu setelah beberapa bulan aku berada d medan gedung ilmu ini....

"sudah beli tiket nak balik?" ibuku bertanya,

"belum..." balasku

"nape syg? tidak cukup duit ke?"

seperti biasa seorg ibu sentiasa bertanya soalan2 kewangan...

"eh x,cume x bekesempatan nk g bli,ingt nk balik ngan kawan sekali..."

"ohh..hmm...tp kalau boleh balik awal,balik la ye syg..."

kate2 ibu membuatkan aku terberhenti daripada memandang skrin laptop...lalu aku memfokus kpd suara yang da lame aku rindukan itu...

"nape ye bu..ade pape ke?"

"xde pape"

hatiku masih lagi kurang puas hati dengan jawapan ibuku...

"nape bu....."

"xde,nanti hari yang anak ibu cadang nak balik tu, ibu kene masuk wad..td ibu pergi hospital lagi sekali...dktor suruh ibu masuk wad hari itu..tp jgn risau,xde pape sgt pun...nanti yaya balik adik ada jaga rumah...."

kata2 ibu bagaikan halilintar bagiku....ye...mungkin bagi sesetengah org masuk wad sekadar perkara biasa bagi mereka...tp tidak bagi aku...apatah lagi ibu yang aku kagumi yang mengalaminya...ibu seorg yang kuat semangat,jarang pernah sakit..

lalu aku mendiamkan diri...xtau nak mbalas ape kate2 ibuku....

"yaya jgn la risau,ibu xde pape..." ibuku memujuk...

"nape ibu kene masuk lagi bu..." aku ingin mdptkan kepastian...namun ibuku menangkis soalan aku dengan berkate tiada apa2 sekadar nak cek sahaja...

dan perbualan kami berakhir setelah beberapa min selepas itu...

Ya Allah....kuatkanlah hati ibuku utk mghadapi semua ini...dia seorg yg kuat Ya Allah... Kau peliharalah ibuku sebgaimana ibuku memeliharaku sewaktuku kecil dulu...

ibu...kuatkan smgt ye...anakmu ini sentiasa mendoakanmu...aku tau kau seperti menyimpan sesuatu dari anakmu agar anakmu ini tiada kerisauan terhadamu...itulah pengorbanan mu yang membuatkan aku lagi rase terseksa jiwa ragaku...

ibu...
perngorbananmu memg tiada bandingan dengan insan2 yang lain...
engkau selalu ada d kala ku susah n senang...
dulu aku masuk tadika,engkau yang temankan...
aku masuk darjah satu,engkau juga menemaniku...
aku menghadapi exam upsr,pmr,spm,engkau sanggup mengambil cuti semata2 nak mberi semgat kepadaku...
engkau menangis tatkala anakmu ini pertama kali berjauhan denganmu apabila anakmu memasuki matrik di melaka...aku juga sedih melihat kau menangis...
engkau juga yang menemaniku di perhentian bas setiap kali aku balik ke matrik atau ke universiti...
engkau juga yang menjadi pembimbingku tatkala aku mengerti alam kedewasaan...
engkau juga selalu mengajarku utk mjd wanita yang handal d dapur...
selalu juga engkau menegur ku utk pandai menjaga rumah...
engkau juga jadi seorang doktor kepadaku tatkala aku jatuh sakit...
engkau juga jadi pakar motivasi kpdku tatkala emosiku jatuh merudum dek kerna hal2 duniawi...
engkau juga menjadi seorang kawan di mana aku selesa utk berbicara apa2 saja denganmu..
engkau juga selalu tau apa yang anakmu inginkan....
ohh ibu....tidak dapat ku balas semua ini....
dan tidak dpt ku bayangkan jika ketiadaan mu pada masa akan dtg...
Ya Allah...aku belum bersedia...
Ya Allah................................
tidak dapat ku hadirkan kasih sygku melalui kata2 ini..
aku tau, engkau tidak mebaca entryku ini...
utk mengatakan di depanmu amat sukar bagiku...
ibu....anakmu ini seringkali merinduimu dan selalu ingin pulang ke rumah...
namun di atas sesuatu perkara itu menjdi penghalang ku utk selalu pulang ke rumah...
bukan sengaja utk aku mem'bz'kan diriku dengan progrm di kampus ini...
hanya dengan cara ini dpt menghilangkn sementara pikiranku terhadap hal2 di rumah..
ibu....aku juga rindu masakan mu...
masakan di kafe ini sudah ku jemu...
walaupun engkau sekadar mengoreng telur dan ikan masin, Ya Allah,begitu nikmat bagiku....



hmmm....rasa rindu rumah tiba2...
xpe yaya...xlame da...fokus exam ye...be strong...

seperti kata2 seorg murabbi bagiku....

"letakkan hanya Allah di hatimu nak,insyaAllah segalanya tenang...."

insyaAllah prof..akan ku ingat pesananmu...



sesungguhnya ya Allah, aku bersyukur dengan SEGALA2 NYA yang kau berikan utkku....

alhamdulillah....alhamdulillah...alhamdulillah....

wallahualam...

coretan,

penulis hati

No comments:

Post a Comment